pondělí 17. dubna 2017

Recept: Olejové vdolky s tvarohem, povidly a drobenkou

Huráá konečně! Konečně jsem se dostala k promazání a sepsání receptu na výborné vdolky, které mě naučila babička. Tento recept je naše rodinné zlato a děláme ho všichni - teda všechny. Rozhodla jsem se, že vám recept prozradím a budu moc ráda, pokud vdolky vyzkoušíte a pak mi napíšete jestli vám chutnaly. 

Na těsto budete potřebovat:
250 g hladké mouky
250 g polohrubé mouky
200 ml oleje
200 ml mléka
2 lžíce cukru krystal
3 žloutky
špetku soli

sušené kvasnice nebo 60 g normálních kvasnic
(všechny ingredience by měly mít pokojovou teplotu)

Na náplň budete potřebovat:
1 nebo klidně 2 kostky tvarohu (já dávám jednu kostku)
povidla (já mám naše domácí)

Na drobenku budete potřebovat:
hladkou mouku (podle oka)
cukr moučka (podle oka)
olej/máslo (podle oka)

Nejprve si zaděláte kvásek: obě mouky dáte do mísy a uděláme uprostřed malý důlek. Do důlku dáte vlažné mléko (bacha ne horké, zabily by se kvasnice), 2 lžíce cukru a kvasnice. Mléko rozmícháte s cukrem, moukou a kvasnicemi, tak aby vzniklo takové těstíčko v tom dolíčku, husté asi jako hustší těsto na palačinky. A čistou utěrkou zakrytý kvásek dáte spinkat cca 15 minut na vyhřáté místo. Já ho dávám na topení nebo ho zabalím do peřin.
Po čtvrt hodince se mrknete jestli se kvásek pěkně zvedl, měly by se na něm vytvořit bublinky a měl by zvětšit svůj objem cca 3x. 
Potom do těsta přidáte špetku soli, žloutky a olej a mícháte a mícháte. Za mě míchá robot. Těsto se vám musí pěkně spojit a vytvořit, tak hladké těsto. Občas se mi stane, že se těsto nechce spojit a nebo je hodně řídké, tak prostě dolévám mléko nebo sypu mouku, ale po troškách podle potřeby.
Vymíchané hladké těsto opět přikryjete a dáte ho zase tak na půl až tři čtvrtě hodinky spinkat na teplé místo. Těsto by opět mělo tak ztrojnásobit svůj objem. Potom už si vezmu vál a těsto si na něj rozdělím na několik kousků (mě jich většinou vyjde 16), záleží, jak chcete mít vdolky veliké. 
Z kousků těsta si uděláte jakoby kuličky, které roztáhnete na placky. Potom si na každou placku dám malou lžičkou trochu tvarohu a jednotlivé placičky z těsta si beru do dlaně a udělám z nich uzlíček, tak aby se tvaroh do těsta celý zabalil. Uzlíček s tvarohem dám na plech a rozplácnu, ale opatrně nemělo by se vám těsto potrhat (když se protrhne nevadí, nic se neděje). 
Takže máte na plechu placičky, které mají uprostřed tvarohovou náplň. Teď si vezmu buď koupená povidla (trochu je rozředím vodou, asi 1 lžička) a nebo domácí povidla, ty neředím (nemáme je tak hustá, jako z obchodu). Tentokrát jsem použila domácí povidla, co dělal Honza minulý rok z našich švestiček. Dobrota fakt! No zpět k vdolkům. Na každou placičku si nanesu cca půl lžíce/lžíci povidel a pěkně je rozetřu, tak aby byl vdolek pěkně pokrytý. 
Blížíme se k závěru a tím je drobenka (já si ji chystám, během toho co mi těsto kyne/spinká). Drobenku dělám z cca 3 lžic cukru moučky, 2 lžic hladké mouky a trochy oleje nebo kousku mléka. Já jsem s přípravou drobenky vždycky bojovala, chtěla jsem totiž po babičce vědět přesně na gramy, kolik čeho mám použít, ale ona vždycky řekla: "No přece podle oka". No to byl pro mě vždycky pojem a teď jsem stejná. I když peču chleba peču ho tak nějak od oka :D. Všechny tři ingredience, ze kterých se drobenka skládá budete, tak dlouho mačkat prsty, až vzniknou takové malé hrudečky. Věřím, že víte, jak drobenka vypadá, tak ji nebudu dál vysvětlovat. No a drobenku rovnoměrně rozvrstvíte na vdolečky, které už čekají na plechu.
A konečně poslední spinkání - vdolky šupneme do trouby, kterou si rozehřejte na 180 stupňů a pečeme cca 20 minut. Okraje vdolků musí pěkně zezlátnout. Po pár minutách se z trouby line příjemná vůně. Až jsou vdolky hotové, tak je vždycky vytáhnu a ty zlaté kraje ještě potřebu máslem. 
A je hotovo! Já mám ráda vdolky ještě teplé i když je to tak na bolení břicha. Každopádně výborné jsou i studené. 
Budu ráda, když recept vyzkoušíte a napíšete mi, jestli se vám vdolky povedly. Pokud by vám něco v receptu nebylo jasné nebojte se a napište mi. Ráda vám vše vysvětlím. Pokud máte taky takové rodinné recepty, tak mi je klidně pošlete na e-mail: blogbeautybyk@gmail.com. Klidně mi můžete posílat i recepty na vaše oblíbené vánoční cukroví. Budu ráda, když zjistím, co vám chutná nejvíc a třeba některé recepty vyzkouším. 

ZAUJAL VÁS RECEPT?
MÁTE RÁDY TAKOVÉ VDOLKY?


4 komentáře:

  1. Mňam, ty vypadají luxusně :) Vdolky děláme podobné, jen někdy bez tvarohu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vdolky mám ráda, avšak na jiný způsob. :) Babiččiny recepty jsou ovšem vždy skvělé!

    OdpovědětVymazat
  3. Ty vypadají skvěle az jsem dostala na ne chuť.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny vaše komentáře!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...